elmagoesnuts

Van NOOT naar deugd: walnootrecepten en avonturen rondom het oogsten, kraken en bereiden van walnoten. Veel lees- en kookplezier!

Walnootweek

Een week uit het leven van een ‘walnotengek’ in het walnotenseizoen

Afgelopen zaterdag maken we een mooie wandeling in ‘onze’ Achterhoek en kijken we even rond bij een leegstaand boerderijtje met natuurlijk een notenboom in de tuin. Vroeger plantten boeren vaak een walnotenboom vlakbij de boerderij om muggen en vliegen te weren. Tja, en als een huis leegstaat en de noten er zo vochtig bijliggen dat ze wel snel zullen gaan schimmelen… een uitgevouwen opvouwtasje vol verse noten is het resultaat! Vrienden waar we op visite zijn, geven ons ook nog een heel net met walnoten mee, die al een heel eind gedroogd zijn! Wow, goede onverwachte oogstdag!

achterhoek

Op maandag kom ik op mijn werk en wat staat er op het aanrecht naast de koffiemachine? Een doos walnoten die een collega heeft meegebracht om te delen. Nee, ik heb er geen meegenomen, alleen een klein stukje geproefd van een noot die gebarsten was. Thuis zie ik dat ik de eerste reactie op mijn blog heb: een vraag over walnotenkrakers. Ik voel me helemaal geen expert in deze en gebruik zelf eenvoudige middelen, maar wel leuk om een reactie te krijgen! Ik beantwoord de vraag maar meteen. Ben je ook benieuwd naar hoe simpel ik noten kraak, kijk dan hier bij de reacties (maar verwacht geen wondermiddelen!).

Op dinsdagavond ga ik maar weer eens een voorraadje noten doppen op de bank, want ik wil komend weekend zeker gaan bakken en misschien ook weer eens een walnotenbrood maken. Ik wil nu graag foto’s hebben bij alle recepten, dus het is voor een goed doel en eten moeten we sowieso.

Op woensdag werk ik thuis en draai ik een wasje. Als die klaar is om op te hangen, zie ik op de grond naast de machine een net liggen met de vers geraapte Achterhoekse walnoten om te drogen, die ik op de machine had uitgespreid! Die hoef ik dan in elk geval niet meer om te schudden. Misschien heb ik wel een heel goede methode van drogen en schudden ontdekt?

Vandaag ‘moet’ ik natuurlijk weer bakken voor het weekend. We gaan vanavond eten bij vrienden, dus wil ik wat meenemen. Ik weet nog niet wat het wordt, maar hier is in elk geval het recept van de lekkere en snel te maken kokoskoek met walnoot die ik vorige week maakte en weer goed in de smaak viel.

kokoskoek4

Enkel berichtnavigatie

2 gedachten over “Walnootweek

  1. hannyvanlare@gmail.com op schreef:

    Hoi notengek, Komt Leon toevallig gisteren thuis met twee zakjes noten. Maar dan vraag ik mij af hoe kan ik deze het beste bewaren? Hoe zorg je dat ze niet ranzig worden? gewoon laten drogen (op de wasmachine :-))

    Ik kan me herinneren dat jij ze ook in het vooruit pelt, maar moet je ze dan in een pot luchtdicht bewaren? Dan ga ik vanavond voor de tv maar gezellig noten kraken.

    Van kokos houd ik niet zo maar in een cupcake smaken noten ook wel denk ik.

    groetjes, Hanny

    • Hoi Hanny,

      Als de noten nog nat zijn, moet je ze eerst goed laten drogen en elke dag even doorrommelen/schudden, bijv. in een lege bananendoos. Ik dop alleen droge noten voor de voorraad en bewaar die dan in een plastic doosje met deksel. Natte noten vooruit pellen is lastig, omdat ze snel gaan schimmelen, heb ik gemerkt. Droge noten zijn over het algemeen bovendien smaakvoller, maar smaken verschillen. Ik heb net weer natte noten staan pellen voor de geitenkaaspate, dus om ze meteen te verwerken kan het wel. Ik denk dat jij die pate wel lekker vindt trouwens. Veel kraakplezier!
      Groetjes van je zus

Plaats een reactie